Benner & Wrübel - Mestring
Mestring er et ord, der ofte bliver brugt i sygeplejeverden. Det kan defineres som den måde en person håndterer ting på. Fx hvordan en patient lære at håndterer en given sygdomstilstand.
Omsorgens betydning i sygepleje - stress og coping ved sundhed
og sygdom, er en bog, der er skrevet af to sygeplejeteoretikere, Patricia
Benner og Judith Wrubel. De siger,
at mestring og stress hører sammen.
Mestring er, hvad en patient stiller op med en forstyrrelse, der fx
indebærer tab eller udfordringer. Man mestre ved at finde en mening og en
sammenhæng igen. Hvis man ikke mestre et problem godt nok, er resultatet at
man kan få stress, og det er derved de to teoretikere mener, at mestring og
stress hænger sammen.
Hvis vi kigger på mestring i forhold til apopleksi, vil det
helt sikkert være en sejr, hvis en patient lære at mestre sin sygdom og dets
følger. Alt efter hvor skaden sker, vil der også være forskellige
komplikationer. Komplikationer som fx afasi, parese, paralyse, neglekt osv.
En ting der ofte sker når man har fået en apopleksi, er at man bliver deprimeret. Deprimeret over hvordan tingene ændre sig, og over basale ting man kunne før, som man pludselig skal have hjælp til. Hvis man lære hvordan man kan mestre sin sygdom, vil det være meget lettere, både for patient og plejepersonale, at få det hele til at fungere.
En ting der ofte sker når man har fået en apopleksi, er at man bliver deprimeret. Deprimeret over hvordan tingene ændre sig, og over basale ting man kunne før, som man pludselig skal have hjælp til. Hvis man lære hvordan man kan mestre sin sygdom, vil det være meget lettere, både for patient og plejepersonale, at få det hele til at fungere.
I forhold til vores patient, der har ekspressiv afasi, kan
det være svært at mestre sin sygdom, når man ikke kan udtrykke sig verbalt.
Hvis man forstår hvad andre siger til en og man kan tænke klart, vil det ofte
være svært ikke at blive deprimeret over at folk ikke forstår en. Men hvis man
giver op på forhånd, lære man ikke at mestre sin sygdom. Hvis man virker
arbejdsom, kan man lære sproget langsomt igen ved hjælp at bl.a. en talepædagog.
Det vil ofte give en livsglæden tilbage, hvis personen lære at mestre sin sygdom. (16)
Benner & Wrübel - Temporalitet
Fortid, nutid og fremtid er ofte ting vi mennesker tænker
over. Vi gør det ikke hele tiden, men vi ved hvordan vores fortid er, hvad vi
laver i nutiden og vi kan ønske os, hvordan fremtiden bliver. Man er som
menneske altid påvirket at fortid, nutid og tanker og ønsker om fremtiden.
Dette kaldes temporalitet.
De to sygeplejeteoretikere, Patricia Benner og Judith Wrübel, definerer begrebet, temporalitet, på deres fænomenologiske måde. De snakker om fortid, nutid og fremtid som oplevet tid, mens den mekaniske tankegang ville tænke på temporalitet som tiden i sekunder, minutter og timer. Benner og Wrübel snakker om, hvordan ens fortid kan have påvirket nutiden og vil påvirke fremtiden. Eksempelvis hvis en patient har levet usundt og aldrig dyrket motion i fortiden, kan han være blevet overvægtig. Overvægten kan give ham risiko for aterosklerose, diabetes mellitus, apopleksi mm. Hvis han gør noget i nutiden, kan hans fremtid se lysere ud. Som sygeplejerske er det vigtigt at anerkende en patient som et individ med en fortid. Man skal hjælpe patienten videre ind i fremtiden med mere viden om de konsekvenser der kan ske, ved fx patientens livsstil.
De to sygeplejeteoretikere, Patricia Benner og Judith Wrübel, definerer begrebet, temporalitet, på deres fænomenologiske måde. De snakker om fortid, nutid og fremtid som oplevet tid, mens den mekaniske tankegang ville tænke på temporalitet som tiden i sekunder, minutter og timer. Benner og Wrübel snakker om, hvordan ens fortid kan have påvirket nutiden og vil påvirke fremtiden. Eksempelvis hvis en patient har levet usundt og aldrig dyrket motion i fortiden, kan han være blevet overvægtig. Overvægten kan give ham risiko for aterosklerose, diabetes mellitus, apopleksi mm. Hvis han gør noget i nutiden, kan hans fremtid se lysere ud. Som sygeplejerske er det vigtigt at anerkende en patient som et individ med en fortid. Man skal hjælpe patienten videre ind i fremtiden med mere viden om de konsekvenser der kan ske, ved fx patientens livsstil.
I forhold til vores patient er temporalitet også et begreb
der er vigtigt at have med. Den livsstil vores patient havde i fortiden, kan
have påvirket hans krop til at udvikle en apopleksi. Nu har han ekspressiv
afasi hvilket påvirker ham i nutiden. Vores opgave er, at give ham glæde og
lyst til at se fremtiden og prøve at gøre hans liv så godt som muligt, efter
hvordan han vil leve.
Benner og Wrübel argumenterer for den fænomenologiske
tilgang til tingene. Fænomenologi er læren om fænomener. Det kan fx være
smerter, stress, krise, sorg, glæde osv. Den mekaniske tilgang er hvor man kun
gør det man kan læse og ved ud fra teorier og bøger. Udover Benner og Wrübel
har Virginia Henderson også en fænomenologisk tilgang til patienter. Hun har
lavet en definition, hvori hun beskriver sygeplejerskens unikke funktion. Denne
definition bliver ofte anvendt i praksis.
En lille beskrivelse af forskellen på den fænomenologiske
tilgang og den mekaniske tilgang:
Fænomenologisk tilgang er bl.a.:
- Krop og sjæl er forbundet. Man drager omsorg for
patienten.
- Man ser det enkelte individ i sin helhed.
- Man husker at patienten har en livshistorie.
- Den enkelte patient bliver set i den enkelte kontekst.
- Patientens situation er unik og uforudsigelig.
- Sygeplejersken vægter både på de instrumentelle handlinger
og dialogen med patienten.
Mekanistisk tilgang er bl.a.:
- Krop og sjæl er adskilt. Man tager sig ikke af det
psykiske.
- Sygeplejersken er kun fokuseret på mål og resultater.
- Sygeplejersken vægter de instrumentelle handlinger.
- Kroppen er en fysisk krop der kan deles op i enkelte dele.
- Man tager ikke forbehold for situationen. Det eneste der er centrum er målet. (16)
Empowerment
- Man tager ikke forbehold for situationen. Det eneste der er centrum er målet. (16)
Empowerment
Empowerment er et gammelt engelsk begreb. Det er et begreb,
som har mange betydninger og er svært, at oversætte direkte til dansk. Hvis man
slår det op i Gyldendals røde ordbøger får man bemyndigelse og styrke som
resultat. Der er ikke en endelig oversættelse af ordet, da man ikke mener, at
man kan finde et dansk ord, som beskriver begrebet empowerment fuldt ud.
Ord som kan beskrive begrebet empowerment:
Ord som kan beskrive begrebet empowerment:
Empowerment er et begreb, som er
blevet mere og mere udbredt og er både en proces og et mål i sig selv inden for
sygeplejen. Det er en metode, som går ud på at give folk i stand til at handle
selv i en situation, som er meget konfliktfyldt, hvor patienter har brug for
hjælp til selvhjælp for, at blive hurtigere raske og/eller lære at leve med
sygdommen bedst muligt. Empowerment skal udvikle patientens viden, færdigheder,
holdninger og den selvindsigt, der er nødvendig for, at patienten selv tager
ansvaret for at gennemføre forandringer. Det er sygeplejerskens rolle at hjælpe
patienten med at finde denne styrke frem som det kræver for processen uden at
tage magten fra patienten.
Man kan sige at i en sygepleje- og patientsituation er
forholdet ligevægtigt, da de begge er eksperter. Patienten er ekspert på livet
med sygdommen hvor i mod, at den professionelle (fx sygeplejersken) er ekspert
på selve sygdommen. Her er det derfor vigtig at få en god relation til
patienten og at sygeplejersken ikke tager styringen, da det er det tværfaglige
samarbejde mellem patienten og sygeplejersken, som er med til at opnå
hurtigere, mere sikker fremgang mod målet.
Beskrivelse af empowerment af Sygeplejerske direktør i WHO
Jane Salvage:
Hun har kaldt empowerment i sygeplejepraksis for et involverende
partnerskab mellem sygeplejersken og den person, hun skal varetage sygepleje
sammen med. Sygeplejersken stiller sin faglige viden og erfaring til
disposition for en personen, hun antager selv kan foretage ansvarlige valg og
fravalg.
Sygeplejersken opfatter patienten som en ligeværdig samarbejdspartner
og har respekt for forskelle mellem sin egen faglige viden og patientens
livserfaring og viden, som i dag kan være mere opdateret end de professionelles.
Empowerment betyder, at sygeplejersken i alle situationer prøver at
fremme patientens selvstændighed og mindske patienters afhængighed af
professionel hjælp og støtte.
Empowerment tager udgangspunkt i patientens ressourcer frem
for deres problemer, for at opnå kontrol over eget liv og frembringe ansvar,
opmærksomhed, personlighed og motivation ved patienten.
I forhold til vores patient, som er ramt af en apopleksi, er
det vigtigt at hjælpe patienten til at finde frem til de ressourcer han stadig
selv kan varetage. Han er ramt i
venstre side, og har derfor nedsat funktionsevne i højre side af kroppen. Han
skal ledes og styres i retningen af, at han selv kan opnå korte- og langsigtede
mål. De kortsigtede mål, skal give ham vilje og glæde til at opnå det
langsigtede., som for de fleste godt kan virke uoverskuelige. I ordet
empowerment er det patienten der tager styringen, og bruger sin selvbestemmelse
til at bevare kontrollen, så plejepersonalet fungere som støtte og vejledning,
og gør patienten opmærksom på de allerede opnåede mål. (12)
Hverdagslivet
Lidelse
Ingen går igennem livet uden at være påvirket af lidelse på
et eller andet tidspunkt.
Lidelse kan være forskellige ting. Det er en tilstand der kan være forbundet
med smerter, ulykke, besvær mm. En lidelse kan fx være hvis man har ondt. Så
kan man lide fordi smerten gør fysisk ondt. Men man kan også lide psykisk. Hvis
man mister en man har kær, bliver man ikke fysisk skadet, men man kan stadig
lide på grund af sorgen.
Katie Eriksson er en finsk sygeplejeforsker. Hun siger der
findes 3 former for lidelse.
Livslidelse, sygdomslidelse og plejelidelse.
Livslidelse, sygdomslidelse og plejelidelse.
I forhold til vores patient, der har ekspressiv afasi, kunne
man godt føle, at han både har en livslidelse og en sygdomslidelse. Han har
svært ved at udtrykke sig verbalt, som kan gøre ham deprimeret, og føre til
livslidelse. Derudover er det på grund af hans apopleksi, at han har svært ved
at udtrykke sig verbalt, og da det er sygdommen der har gjort det, har han også
en sygdomslidelse.
Det behøver dog ikke kun være patienten, der er lidende. Pårørende, som fx familie eller venner, kan også lide. Et eksempel kan være hvis man mister et familiemedlem. Man har ikke selv en fysisk lidelse, men man kan hurtigt få en psykisk lidelse, fordi man mister en man har kær. (10)
Det behøver dog ikke kun være patienten, der er lidende. Pårørende, som fx familie eller venner, kan også lide. Et eksempel kan være hvis man mister et familiemedlem. Man har ikke selv en fysisk lidelse, men man kan hurtigt få en psykisk lidelse, fordi man mister en man har kær. (10)
Ronkedor modellen
Simon Sjørup Simonsen er en dansk filosof, forfatter og
humanistisk sundhedsforsker. Han har skrevet ronkedormodellen.
En ronkedor er en gammel hanelefant, der lever for sig selv.
Ronkedormodellen starter med en distancering. Det sker i forbindelse med at holde sygdom og sundhed på afstand. Der er 3 former for distancering. Social, verbal og mental distance. Distanceringen kan udspille sig til 2 sider. Positivt eller negativt.
I forhold til vores patient har vi fået en forståelse af, at han er trukket i den negative retning, da han har svært ved at samarbejde og acceptere patientforløbet. Derudover ønsker han ikke hjælp og kan ikke erkende, at han har en sygdom, da vi fx har fået at vide, at han ofte går og falder i eget hjem. Dette kan tyde på, at han har manglende sygdomsindsigt.
Ronkedormodellen starter med en distancering. Det sker i forbindelse med at holde sygdom og sundhed på afstand. Der er 3 former for distancering. Social, verbal og mental distance. Distanceringen kan udspille sig til 2 sider. Positivt eller negativt.
I forhold til vores patient har vi fået en forståelse af, at han er trukket i den negative retning, da han har svært ved at samarbejde og acceptere patientforløbet. Derudover ønsker han ikke hjælp og kan ikke erkende, at han har en sygdom, da vi fx har fået at vide, at han ofte går og falder i eget hjem. Dette kan tyde på, at han har manglende sygdomsindsigt.
Hverdagslivet
Birthe Bech-Jørgensen, en dansk kultursociolog,
karakteriserer hverdagslivet som det liv vi lever. Vi lever ikke livet ens, og
derfor drejer det sig ikke om at ændre folks liv, det er op til det enkelte
individ. Hun mener, derfor ikke der er en definition på hverdagslivet i sig
selv. Det enkelte individ lever selv ud fra sine egne normer, vaner, rutiner og
værdier, og derfor vil ens hverdag aldrig være ens.
Dvs. Man kan analysere hverdagslivet ud fra, hvilke
ressourcer den enkelte person har og hvordan de bliver håndteret. Derfor
spiller det en central rolle, hvordan man agere og opnår relationer med andre
mennesker. Hurtige ændringer kan forekomme i hverdagslivet, som gør det umuligt
at sige noget om fremtiden.
I forhold til vores patient med apopleksi, blev hans
hverdagsliv ændret fra et splitsekund, og han fik pludselig begrænset sine
ressourcer og handlekraft. Nye relationer med andre mennesker blev pludselig en
del af hans nye hverdagsliv, hvor fortiden blev lagt i baggrunden, og
talepædagoger, fysioterapeut, sygeplejersker osv. Stod klar i døren uden
invitation.
Kommunikationsundersøgelse uden for Danmark
Da vi har fået et indblik i, hvordan vi i Danmark
kommunikerer med patienter med afasi, synes vi det kunne være spændende, at se
om de gør det samme i andre lande udenfor Danmark.
Derfor har vi fundet en forskningsrapport fra Sverige fra
2011, hvor de har interviewet 4 kvinder og 7 mænd med kronisk afasi.
Deres mål med denne undersøgelse var, at finde ud af hvordan
patienter med afasi håndterer kommunikations vanskelighederne og hvordan de
opfatter deres egen og deres kommunikations partners brug af kommunikations
strategier.
Inden interviewene begyndte, havde man sikret sig, at
informanten havde forstået oplysningerne om undersøgelsen og om hans/hendes
rettigheder. Der blev brug materiale, som fx billeder og andre støtte støttende
samtale strategier for at øge forståelsen.
Interviewene blev videooptage for at sikre, at man både
havde den verbale og den non-verbale kommunikation registreret.
Under interviewene fandt man ud af, at patienterne godt
kunne "small-talk," men det var svært eller helt umuligt for dem at
engagere sig i dybere diskussioner. Derudover udtrykte informanterne sorg,
vrede, fortvivlelse, men også glæde og håb. Mange følte sig ensomme fordi ingen
havde tid til at lytte eller forsøge at forstå når de prøvede at bidrage til
samtaler. Vreden opstod også ofte mod kommunikations partneren fordi han/hun
ikke prøvede at forstå det hårdt nok. Nogle informanter prøvede også at
forklare, at folk ikke kan forstå hvor forfærdeligt det er ikke at kunne snakke
ordentligt.
Derudover forklarede de også, at det var frustrerende at være uafhængig af deres partner. De følte sig som en byrde, hvilket ikke var særlig rart.
I forhold til kommunikationsstrategier brugte informanterne fx tegninger og andre tekniske anordninger, da de mente det var meget nyttigt og et nødvendigt supplement til tale. Derudover gentog de ord eller omformulerede ord for at få folk til at forstå dem.
Derudover forklarede de også, at det var frustrerende at være uafhængig af deres partner. De følte sig som en byrde, hvilket ikke var særlig rart.
I forhold til kommunikationsstrategier brugte informanterne fx tegninger og andre tekniske anordninger, da de mente det var meget nyttigt og et nødvendigt supplement til tale. Derudover gentog de ord eller omformulerede ord for at få folk til at forstå dem.
Konklusionen af denne forskning var, at informanterne
prøvede at komme tilbage til den rolle de var i før deres afasi. Psykolog hjælp
kunne være nødvendigt for at hjælpe informanterne med at afklare de stærke
følelser af frygt, frustration og tab. Flere af informanterne foretrak at
engagere sig i samtaler med betydningsfulde personer de kendte.
Dertil var samtale personer med brug af kommunikations strategier en god støtte
til samtalerne. Derfor foreslår forskerne, at en samtale persons træning burde
være en integreret del af rehabiliteringen af personer med afasi. (14)
Navne på mulige teoretikere
Er en amerikansk sociolog, hvis teorier
har meget fokus på sociale afvigelser, da han snakker meget om outsiders og har
undersøgt, hvad der gør, at man bliver stemplet til en i samfundet. Han mener,
socialisering er en indlæringsproces, hvor individet tilegner sig de værdier,
normer og adfærdsmønstre, som er karakteriseret for det vi alle sammen vokser
op i.
Forskellige former for socialisering:
Peter Berger & Thomas Lochmann
Forskellige former for socialisering:
Peter Berger & Thomas Lochmann
- Primær socialisering: Den første et menneske gennemgår i barndommen, hvor mennesket bliver en del af samfundet.
- Sekundær socialisering: enhver proces, der styrer et allerede socialiseret individ ind i nye sektorer i samfundets objektive verden.
- Teritær socialisering: socialiseringen gennem uddannelse institutioner osv.
- Dobbelt socialisering: et kompleks og dynamisk samspil mellem den primær og sekundære socialisering.
Simon Sjørup Simonsen
Er en dansk forfatter, filosof og
humanistisk sundhedsforsker, som kommer ind på emnerne sundhed, sygdom og
maskulinitet, og hvordan de spiller op mod hinanden. Han sætter begreberne sammen
med Ronkedorfænomenet, hvor begrebet distancering har en central rolle, især ud
fra manderollen. Ronkedor var en stor og gammel hanelefant, der holdt afstand
til flokken, da den skulle dø, for ingen måtte se hvilken elendighed, som den
gik igennem. Vores patient er den
ideelle Ronkedor, og det skal alle mænd have lov til, mener Simon Sjørup
Simonsen. Mænd vil ikke udstilles eller være ynkelige. Vores apopleksi patient,
distancere sig og vil ikke være en belastning for samfundet – mere end han er i
forvejen.
Pierre Bourdieu
Var en fransk sociolog og antropolog, som blandt andet
kommer ind på individets habitus. Et begreb som definere, alt det et menneske
har oplevet gennem sit liv, dvs. den bagage man drager rundt med, som opdeler
mennesker fra hinanden, og gør os til individer. I forhold til vores patient
har han i en høj alder en del med i sin habitus, som beskriver hvem han var før
han fik konstateret apopleksi, og som kan hjælpe ham i den retning igen, hvis
det er det han ønsker. Bourdieu kommer i hans teori om at synliggøre
relationerne mellem individet og samfundet ved brug af feltbegrebet. Han
beskriver samfundet som en lang række mindre sociale rum, og skal dermed ikke
betragtes som en enhed. I disse små felter, som Bourdieu kalder dem, er vores
patient. Han er således ikke stoppet ned i den kasse, hvor samfundet ses som en
enhed, men han er i det felt, som gør ham til det individ, som passer til hans
egenskaber og kvalifikationer. Det er et felt, hvor han ikke føler sig rigtig
placeret.
Benner & Wrübel
Er to amerikanske sygeplejeforskere, som rejser kritik mod den mekaniske tilgang af sygeplejen, og ser hellere den fænomenologiske tilgang kom noget mere i fokus. De mener ikke patientens følelser bliver tilgodeset, og samfundet er på vej mod en retning, hvor det kun er kroppen, som bliver set. De bruger begrebet temporalitet, som beskriver hvordan tiden spiller en rolle. Vi er i tiden, påvirket af fortid og nutid med tanker om fremtiden, tanker som vores patient også er påvirket af. Da han er en patient med afasi, kan plejepersonalet have en tildens til at gå til ham på den mekaniske måde, da patienten ikke kan udtrykke sig tilstrækkeligt verbalt.
Er to amerikanske sygeplejeforskere, som rejser kritik mod den mekaniske tilgang af sygeplejen, og ser hellere den fænomenologiske tilgang kom noget mere i fokus. De mener ikke patientens følelser bliver tilgodeset, og samfundet er på vej mod en retning, hvor det kun er kroppen, som bliver set. De bruger begrebet temporalitet, som beskriver hvordan tiden spiller en rolle. Vi er i tiden, påvirket af fortid og nutid med tanker om fremtiden, tanker som vores patient også er påvirket af. Da han er en patient med afasi, kan plejepersonalet have en tildens til at gå til ham på den mekaniske måde, da patienten ikke kan udtrykke sig tilstrækkeligt verbalt.
Erving Goffman
Var en canadisk mikrosociolog,
hvis rolleteori havde meget fokus på udstødelse. Han bruger begrebet stigma,
som betyder stempling, da samfundet er hurtig til at stemple folk. Det er vist
at 2% ”anderledeshed” hos en person er nok til en stempling, en stempling som
vores patient har fået udefra, men som han også selv har påtaget sig, uden
evnen til at forandre det.
Jürgen Habermas
Er en tysk filosof , sociolog og
en teoretiker, som tager udgangspunkt i samfundsvidenskaben. Den teori han har
fået mest indflydelse med, er teorien om system- og livsverden. Systemverden er
økonomien, kontrollen, effektivitet og fremmedgørelse, hvorimod livsverden er
erfaring, hverdagsliv, kultur og gensidig forståelse. Han mener systemet
kolonisere livsverden, da vi lever i kriser, som nødvendiggør at
styrringssystemerne skal udvides. Det går udover livsverdenen fordi den
fornuftige og frie kommunikation fortrænges, selvom den alene kan opnå moral,
personlig identitet og skabe mening. Det kan få negative konsekvenser for vores
patient, da han vil indgå i et samfund, hvor han vil blive glemt det meste af
tiden, og hvor kommunikationen vil være målrettet og kontrolleret i stedet for,
at folk har en gensidig forståelse af, hvad det er der sker med ham, og hvad
han har været ude for med hans apopleksi.
Michel Foucault
Var en fransk filosof og historiker, som beskriver hvad han mener magt er, og hvordan overvågning spiller en rolle i samfundet. Efter hans mening underkaster vi os andre og indretter os efter det, ligesom små marionet dukker. Han vil have flere til at gå imod strømmen. Så alle ikke gør, som systemet gerne vil have, og netop systemet er det vores patient vil indgå i hver dag. Han vil i samfundet bare følge med strømmen, og ikke søge sine egne veje. Han vil være den marionet dukke, som samfundet skal holde sig fra, og som helst bare vil være i fred.
Var en fransk filosof og historiker, som beskriver hvad han mener magt er, og hvordan overvågning spiller en rolle i samfundet. Efter hans mening underkaster vi os andre og indretter os efter det, ligesom små marionet dukker. Han vil have flere til at gå imod strømmen. Så alle ikke gør, som systemet gerne vil have, og netop systemet er det vores patient vil indgå i hver dag. Han vil i samfundet bare følge med strømmen, og ikke søge sine egne veje. Han vil være den marionet dukke, som samfundet skal holde sig fra, og som helst bare vil være i fred.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar