Hvilke udfordringer er der mellem plejepersonale og
patienter med ekspressiv afasi? – Hvordan kan man få en god relation til
patienten på trods af disse verbale vanskeligheder?
Vi har ud fra vores analyse valgt at lave en opsamling, så
man får et overblik over vores resultat af vores projekt. Igennem hele
forløbet, er vi nået frem til følgende muligheder for at belyse vores problemformulering.
Vi har fundet ud af, at udfordringerne ligger i, at plejepersonalet ikke føler
de når ind til patienten og dermed ikke er sikre på, at patienten forstår hvad
der bliver sagt. En anden udfordring er, at patienten er meget kompleks og ikke
særlig social. Vi som plejepersonalet er som udgangspunkt en gruppe hvor det er
naturligt for os at drage omsorg for patienterne, og derfor kan det være en
udfordring at passe en patient som vores, da han giver udtryk for, at han ikke
ønsker fremgang.
Det tværfaglige samarbejde har været en udfordring for
patienten, da han ofte har haft besøg af flere forskellige sundhedsfaglige
personer, som har hver deres måde at arbejde på. Vi har et indtryk af, at
patienten til tider savner struktur over hverdagen, og vil have det nemmere ved
at vide, hvem der kommer hos ham hver dag, så det forbliver den samme.
Tiltaget som sygeplejersken, Heidi, nævner i interviewet om
en mandlig plejeperson, mener vi er et godt initiativ, da hans netværk ikke er
præget af særlig mange mandlige personer, og det i hvert fald er et forsøg
hver.
Ud fra vores undersøgelser har vi fundet ud af, at det er
vigtigt at have en god relation til patienten for at opnå bedre resultater i forhold
til kommunikation. Talepædagogen har i hendes arbejde inddraget patienten og
hans interesser, da hun bl.a. snakker om musiksmag med ham, og på den måde
opnår de en relation gennem fælles interesser. Datteren har igennem hendes forhold til sin far opnået en
god relation, og det har haft nogle fordele både for plejepersonalet, men også
for patienten. Vi mener derfor, at man vil komme længest med vores apopleksi
patient ved at plejepersonalet går igen, så de lære patienten godt at kende og
opbygger en bedre samlet relation.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar