onsdag den 18. marts 2015

Metode

I vores opgave har vi valgt at bruge den kvalitative metode, ved at indsamle empiri vha. interviews. Den kvalitative metode skal forstås som ”En særlig form for samtale mellem to eller flere personer, som giver adgang til informationernes beskrivelser af oplevelser og hændelser og den mening eller betydning de tillægger disse oplevelser”. Fordelen ved denne metode er at man har mulighed for at gå i dybden med det enkelte individ og dets forståelse.
 Vi tager udgangspunkt i den humanistiske metode ved at gøre brug af beskrivelse, analyse og fortolkning af de interviews der bliver foretaget. Vi har valgt denne metode, da vi håber at den ville kunne give os så meget information om borgeren og kommunikationen derom. Vi har valgt at opstille en række spørgsmål hjemmefra, hvor vi kunne supplerer med flere spørgsmål i løbet af de enkelte interviews.

Vi har valgt at lave informationsindsamling sammen med:

  • Hedi Christensen, vores kliniske vejleder, i form af et interview. 
  • En talepædagog, for at få information om hvilke interventioner der er lavet med patienten,          og for at få nyt billede af, hvordan kommunikationen foregår mellem vores patient og en fra en anden faggruppe.
  • I form af et evt. besøg ved borgeren hvis dette er muligt. 


Vi har valgt ikke at interview vores patient da patienten som før nævnt har ekspressiv afasi. Vi har derfor i undersøgt om det kunne være muligt at komme ud i patientens hjem, og derved få et billede af, med egne øjne, den kommunikation der foregår mellem patienten og fagpersonen. Vi ved at dette scenarie er ønsketænkning, men vi håber vi får grønt lys for sådan et besøg, selvom vi har fuldt forståelse for at få et nej.

Interviewet med talepædagogen foregår ved at korrespondere via nogle spørgsmål vi har sendt over mail. Vi vil analysere svarene og holde dem op i mod de svar vi har fået fra vores kliniske vejleder. Vi vil prøve at bruge svarene konstruktivt så vi kan få et billede af det tværfaglige samarbejde, og af hvordan de forskellige faggrupper ser den individuelle patient.
Det interview vi har foretaget med Heidi, vil vi analysere og gøre brug af forskellige teoretikere, til at få nogle fokus på nogle centrale punkter i vores case.
Alt i alt er formålet med vores empiri indsamling at få belyst vores problemformulering og bruge den til at ende ud med en konceptudvikling, som er vores 4. Trin i innovationsslangen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sidevisninger i alt

Translate