1 Forventningsafklaring:
I første fase af innovationsslangen, forventningsafklaring, skal man finde ud af, hvilket fokus man gerne vil have, og finde ud af hvordan man på bedst mulig måde opnår et godt udbytte. Det gælder om at finde ud af, hvilke interesser man har, så vi kan finde et område, som man vil fokusere mere på. I en gruppen skal man afstemme, hvilket ambitions niveau man har, og hvor mange ressourcer man vil bruge. Udfordringen ved dette punkt er, at man ikke ved hvor man ender i denne proces.
I vores gruppe har vi valgt at starte ud med at lave en brainstorm, for at reflektere over hvilket fokus vi vil have fra det overordnet emne, apopleksi. Alle i gruppe kom med deres input til, hvad vi synes kunne være spændene at arbejde med. Vi har valgt at arbejde med emnet kommunikation i forhold til en patient med afasi. Det vi gerne vil opnå med at undersøge kommunikation mellem plejepersonale og patient er, at få et større kendskab til afasi, og få indblik i hvilke udfordringer der ligger i kommunikationen. I sidste ende vil vi komme med innovative ideer til, hvordan man bedre kan kommunikere med en patient der har afasi.
2. Research:
Innovation handler om at forbedre brugerens liv. Research handler det om at gå direkte til de personer der omhandler problemet. I fase 2 findes der forskellige metoder til at indsamle empiri, hvor målet er at få patientens synpunkt på den pågældende sag. Metoderne kan f.eks. være interview, spørgeskema, video/fotografrier og tegninger.
Vi har valgt at nå ud til brugerne vha. et interview, som vi foretager med den sygeplejeske, der er tilknyttet patienten. Via. Sygeplejersken kan vi få et nuanceret billede af, hvordan hun ser udfordringerne i at forstå og kommunikere med patienten. Vi har valgt at gøre brug af video i form af formidling og forståelse, og i form af vores kommunikationsøvelse.
3. Analyse og kategorisering:
I denne fase skal alt det empiri, som man har indsamlet i fase to, analyseres og kategoriskes. På denne måde kan man se, hvilke følelser der ligger til grund for handlinger og valg. Dermed kan man bruge den nye viden på at ændre på forhold, som har betydning for patienten, sygeplejersken og evt. de pårørende.
4. Konceptudvikling og design:
Konceptudviklingen og design er en kreativ fase, hvor man bruger viden fra fase 3, som er udgangspunktet for den videre proces. Målet er, at man får udviklet et idekatalog. F.eks. ved hjælp af metoden brainstorm, kan man komme på nyskabende ideer til forandringer, der gavner brugernes behov. Målet er, at få en masse innovative ideer som i sidste ende gør en forskel.
5. Prototyping og test:
I den sidste fase, prototyping og test, er fasen hvor man skal lave prototyper på nogle af ideerne. Det er en proces, hvor de prototyper man har udformet bliver testet, for at sikre et højt kvalitets niveau, så brugerne får det bedste produkt i den sidste ende. Det er vigtigt, når man tester, at man tester forskellige brugere, for at sikre et godt og brugbart resultat.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar