Den danske kvalitetsmodel er system til kvalitetsudvikling,
hvor man sikre kvalitet på tværs er de forskellige sektorer. Dvs. Sundhedssystemet
garantere et sikkert patientforløb, og prøver at formindske fejl.
For at sikre kvalitetsniveauet har vi et team af anerkendte
fagpersoner, som vurdere om ydelser, aktiviteter eller organisationer lever op
til den standard der er sat, fx ud fra de kliniske retningslinjer.
Sundhedspersonalet arbejder på tværs af hinanden, og for at
det hele ikke skal gå i uorden for patienten, er der blevet lavet en model, så
patientens rettigheder bliver sikret.
Den danske kvalitetsmodel har nogle overordnede formål. Det
er bl.a.:
1) Den skal sikre løbende
udvikling af kvaliteter i alle offentlige finansierede sundhedsydelser.
2) Skabe bedre mere
sammenhængende patientforløb, og dermed fremme kvaliteten af patientforløbene.
3) Forebygge fejl og utilsigtede
hændelser i sundhedsvæsenet, hvilket synliggøre kvaliteten.
Den danske
kvalitetsmodel benytter sig af kvalitetscirklen. Den er opdelt i 4 faser.
Planlægge, som i DDKM betyder, at der i sygehuset
skal foreligge retningsgivende dokumenter, der beskriver, hvordan
kvalitetsmålet i den givne akkrediteringsstandard nås (vurderes med
indikatorerne på trin 1).
Udføre, som betyder, at sygehuset skal sikre
implementeringen af de retningsgivende dokumenter (vurderes med indikatorerne
på trin 2).
Undersøge, som betyder, at sygehuset skal overvåge
kvaliteten af sygehusets strukturer og processer samt de leverede ydelser
(vurderes med indikatorerne på trin 3).
Handle, som betyder, at sygehuset skal vurdere resultaterne af overvågningen
samt prioritere og iværksætte tiltag, hvor der er kvalitetsbrist (vurderes med
indikatorerne på trin 4).
WHO’s definition
på kvalitet:
WHO har ikke en
præcis definition på begrebet, men mener i stedet, at der er flere elementer,
der spiller ind.
Såsom:
- Minimal patientrisiko
- Helhed i patientforløbet
- Høj professionel standard
- Høj patienttilfredshed
- Effektiv ressourceudnyttelse
Ingen kommentarer:
Send en kommentar