onsdag den 18. marts 2015

Den danske kvalitetsmodel

Den danske kvalitetsmodel er system til kvalitetsudvikling, hvor man sikre kvalitet på tværs er de forskellige sektorer. Dvs. Sundhedssystemet garantere et sikkert patientforløb, og prøver at formindske fejl.  
For at sikre kvalitetsniveauet har vi et team af anerkendte fagpersoner, som vurdere om ydelser, aktiviteter eller organisationer lever op til den standard der er sat, fx ud fra de kliniske retningslinjer.    

Sundhedspersonalet arbejder på tværs af hinanden, og for at det hele ikke skal gå i uorden for patienten, er der blevet lavet en model, så patientens rettigheder bliver sikret.
Den danske kvalitetsmodel har nogle overordnede formål. Det er bl.a.:

1) Den skal sikre løbende udvikling af kvaliteter i alle offentlige finansierede sundhedsydelser.

2) Skabe bedre mere sammenhængende patientforløb, og dermed fremme kvaliteten af patientforløbene.

3) Forebygge fejl og utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet, hvilket synliggøre kvaliteten.

Den danske kvalitetsmodel benytter sig af kvalitetscirklen. Den er opdelt i 4 faser.



Planlægge, som i DDKM betyder, at der i sygehuset skal foreligge retningsgivende dokumenter, der beskriver, hvordan kvalitetsmålet i den givne akkrediteringsstandard nås (vurderes med indikatorerne på trin 1).
Udføre, som betyder, at sygehuset skal sikre implementeringen af de retningsgivende dokumenter (vurderes med indikatorerne på trin 2).
Undersøge, som betyder, at sygehuset skal overvåge kvaliteten af sygehusets strukturer og processer samt de leverede ydelser (vurderes med indikatorerne på trin 3).
Handle, som betyder, at sygehuset skal vurdere resultaterne af overvågningen samt prioritere og iværksætte tiltag, hvor der er kvalitetsbrist (vurderes med indikatorerne på trin 4).

WHO’s definition på kvalitet:

WHO har ikke en præcis definition på begrebet, men mener i stedet, at der er flere elementer, der spiller ind.

Såsom: 
  • Minimal patientrisiko
  • Helhed i patientforløbet
  • Høj professionel standard
  • Høj patienttilfredshed
  • Effektiv ressourceudnyttelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Sidevisninger i alt

Translate